Díky Asociaci udržitelného podnikání (AUP) a společnosti Sustainova měli čeští diváci poprvé možnost vidět příběh firmy Interface. Promítání dokumentárního filmu Beyond Zero se konalo v pražském kině Přítomnost a navazovaly na něj panelové debaty se zástupci českého byznysu. „Udržitelnost stále u řady firem i veřejnosti vzbuzuje rozporuplné reakce – odmítání, často možná v důsledku neznalosti, zkreslení nebo nepochopení souvislostí. Film Beyond Zero ukazuje příležitosti, které komplexní přístup k udržitelnosti firmám přináší – stabilitu, posílení konkurenceschopnosti, ale i loajalitu a zapojení zaměstnanců. Film je nejen o cestě k udržitelnosti průmyslového podniku, ale i o vizionářském silném leadershipu. Je to velmi inspirativní příběh, jehož představením se snažíme přispět ke změně vnímání tohoto tématu v Česku,“ vysvětluje Edita Šilhánová, předsedkyně představenstva AUP.
Beyond Zero Trailer from HaveyPro Cinema on Vimeo.
Tomáš Svoboda, spoluzakladatel Sustainova za nejdůležitější moment filmu považuje důraz na leadership: „Osobně se mi na filmu nejvíc líbí víra, zápal a leadership CEO firmy Raye Andersona. Je to pro mě vzorový příklad skvělého vůdce, který když v něco dobrého a správného pevně věří, tak se nebojí jít proti proudu a směr toku nakonec obrátit. Skvěle to ukazuje i fakt, že CFO firmy se stal novým CEO. V prosazování hodnot udržitelnosti pak úspěšně pokračoval dál, protože uvěřil, že je to ekonomicky výhodné, v souladu s přírodou i zaměstnanci a z podnikatelského hlediska pro firmu správné.“
Foto: Jan Mudra
Máme obraz hory, na kterou musíme vylézt. Název té hory je udržitelnost.
Fascinující je na této americké firmě především zapojení zaměstnanců. Právě to bylo klíčem ke splnění udržitelné mise Interface. Ray Anderson dokázal před svými zaměstnanci vykreslit obraz „hory udržitelnosti“, každému ze zaměstnanců ukázat cíl a zároveň vysvětlit, jaký konkrétní příspěvek se od něj samotného očekává. Zaměstnanci Interface dnes bez ohledu na pozici prochází třemi fázemi školení v udržitelnosti. Dává jim to jistotu a sebevědomí v tom, co dělají.
Ve firmě vznikl kvůli přechodu k udržitelnosti také tzv. Eco Dream Team, tým odborníků s různými specializacemi. Ti spolu se zaměstnanci firmy dokázali vyvinout inovace jako například 100% recyklovanou nylonovou přízi, kterou dnes používají i značky jako Nike, Levi´s či Stella McCartney. Díky omezení množství příze dokázala navíc firma ročně ušetřit tolik energie, která by stačila pro 100 domácností. Inovacím často pomohla i inspirace přírodou, například strukturou ptačího peří.
Udržitelnost podle Interface
- Firma od roku 1996, kdy si vytyčila cíl stát se do roku 2020 udržitelnou, snížila svou uhlíkovou stopu o 96 %, produkci odpadu o 91 % a spotřebu vody o 88 % a její provoz pokrývají obnovitelné zdroje elektřiny.
- Klíčem k úspěchu transformace byl silný leadership, vytvoření dedikovaného týmu expertů a zapojení zaměstnanců.
- Akcie společnosti se v průběhu 30 let propadaly a opět stoupaly, Interface je ale zisková firma, která se pro své zákazníky stala „lovebrandem“ právě díky svému přístupu.
- Aktuální misí Interface je překročit cíl uhlíkové neutrality a stát se uhlíkově pozitivní: Budovy firmy musí nahradit všechny funkce, jako má rozloha lesa, kterou společnost zabírá.
Filozofie firmy a balancování zájmů
Po promítání následovaly dvě panelové debaty se zástupci českých firem. První debata, moderovaná Michalem Marešem, se zaměřila na roli vedení firem v transformaci směrem k udržitelnosti. Michaela Chaloupková z ČEZ zdůraznila důležitost pochopení filozofie firmy ze strany leadershipu, což bylo i klíčovým faktorem úspěchu Interface – a to i po smrti jejího zakladatele. Výzvou pro management je podle ní také balancování zájmů investorů a dlouhodobých cílů firmy.
Tomáš Vala ze SIKO přiblížil, jak jeho firma rozhoduje o investicích, například do solárních panelů či pražské budovy Radost, ve které se promítání konalo. Behaviorální ekonom Ondřej Kácha upozornil na potřebu systematického přístupu k edukaci zaměstnanců a správné motivaci.
Příkladem konkrétních kroků směrem k udržitelnosti mohou být drobné změny jako omezení vytápění v kancelářích. Chaloupková zdůraznila ale také význam práce s novými zaměstnanci a komunikace o tom, proč jsou změny důležité. Kácha poukázal na význam příkladů od vedení firem a vytvoření „Eco Dream Teamu“ jako metody pro posílení udržitelnosti ve firmě.
Foto: Jan Mudra
Každá skupina zaměstnanců potřebuje jiné argumenty
Druhá debata, vedená Tomášem Jindříškem, se soustředila na současné výzvy v oblasti udržitelnosti. „Film Beyond zero dokumentuje cestu firmy, která dokázala proměnit odpovědnost v příležitost, protože si uvědomila, že přístup prostého dodržování předpisů nestačí, a dokonce může být i limitem v hledání nových příležitostí pro rozvoj firmy. Je příběhem firmy, která má svou vizi a na ní pracuje ne proto, že to po ní chce regulace, ale protože to dává smysl, a to i byznysově,“ zdůrazňuje Marie Zemanová, členka představenstva AUP.
Vít Straka z Eurowag zdůraznil důležitost zapojení všech zainteresovaných skupin a využití zkušeností externích expertů. Eurowag se snaží i o propojování napříč trhem – vytvořil například platformu otevřenou externím firmám, což podporuje inovace. Robin Dufek ze Sustainova upozornil na nezbytnou angažovanost zaměstnanců a potřebu hmatatelných výstupů, s nimiž se zaměstnanci mohou ztotožnit. Lucie Loudová z Unlimit DB zdůraznila, že je rozdíl i v motivacích u různých skupin zaměstnanců. V případě Unlimit DB je například velký rozdíl v přístupu k architektům a stavařům. Každá ze skupin podle Loudové v rámci udržitelnosti potřebuje slyšet velmi rozdílné argumenty, aby dokázala udržitelnost vnímat a přenášet do praxe. Změnu myšlení v oboru vnímá Loudová jak ze strany klientů a firem, tak i dodavatelů.
To potvrzuje i Marie Zemanová: „V tomto případě jde o americkou firmu, ale i u nás je řada takových firem. Ať už jde o architekty, kteří navrhují udržitelné kanceláře, developerskou společnost, která staví udržitelné bytové komplexy nebo třeba strojírenskou firmu, která provozuje střední školu, aby podpořila daný region. Každý lídr by měl přemýšlet o budoucnosti své firmy v dlouhém horizontu a širokém kontextu a pak je opravdu třeba jít „beyond compliance“.“
Tomáš Jindříšek, člen představenstva AUP dodává: „Debata po filmu se točila i kolem toho, že manažerům často vadí, že mnohé firmy končí u kosmetických změn a nepracují se změnami v rámci celého podnikání i dodavatelsko-odběratelském řetězci. I v tom je příklad Beyond Zero konkrétní a inspirativní. Od menších změn to u nich nakonec vedlo k totální proměně produktů, jejího výroby a distribuce a zároveň začali ovlivňovat další firmy a instituce kolem sebe.“
Foto: Jan Mudra
O Beyond Zero a kde můžete film vidět:
Film Beyond Zero se běžně nepromítá v kinech, pokud vás ale příběh firmy Interface zaujal, můžete ve své firmě či pro klienty promítání uspořádat i vy. „V září máme promítání například na Slovensku, v listopadu budeme promítat podruhé v Česku. Do konce roku pak plánujeme promítání v dalších 6 evropských zemích, ale i v Jihovýchodní Asii v Thajsku, Indii, Singapuru a Vietnamu,“ uzavírá Tomáš Svoboda. Více informací o filmu najdete zde, licenci pro promítání filmu v Evropě má společnost Sustainova.