Zpět

ESG report v 5 krocích: Díl 5. – Zpětná vazba a vylepšení procesu

V předchozích čtyřech dílech seriálu jsme vás provedli procesem sběru a vyhodnocení dat, sestavení zprávy i auditu. Co ale se zprávou a vašimi ESG daty dělat dál? Dokončení zprávy představuje důležitý, ale ne konečný milník. Nyní je pro firmu a budoucí nefinanční reporting důležité získat zpětnou vazbu a nadále se učit a zlepšovat. ESG reporting může vylepšit nebo zavést nové interní procesy, zvýšit důvěru investorů a zlepšit reputaci firmy. Zahrnutí všech zúčastněných stran do vyhodnocení přípravy na reporting ukazuje, že si firma váží jejich času a podněcuje jejich zapojení do reportingu i v budoucích letech.

Autor: Pavlína Al-Madhagi, esgprojekty.cz

Po dokončení a následné komunikaci zprávy směrem k zúčastněným stranám doporučujeme proces ESG reportingu neukončovat a provést závěrečné hodnocení formou zpětné vazby

Cílem je poučit se a zlepšovat současné přístupy k procesu reportingu, což vaší firmě usnadní práci s vykazováním v budoucím období. Kromě toho vám může tento proces pomoci odstranit současné nedostatky v procesu reportingu a najít nové postupy či zlepšení  pro následující zprávu. 

Zpětná vazba pomůže získat informace z první ruky i motivovat k další spolupráci

Cílem zpětné vazby je získat doporučení od osob zapojených do procesu vypracování zprávy – ať už od vedení společnosti, zaměstnanců, externích stakeholderů, nebo i zákazníků. To může probíhat v mnoha formátech, nejčastěji formou průzkumu nebo dotazníku, případně workshopu či interaktivní diskuse. 

Nezáleží na tom, jakou metodou je zpětná vazba získána; důležité je získat konstruktivní zpětnou vazbu od všech relevantních stran. Zahrnutí všech zúčastněných stran, které se podílely na jakémkoli aspektu procesu vypracování zprávy, pomáhá nejen shromáždit informace z první ruky, ale také ukazuje, že si vaše firma váží času, který zúčastněné strany věnovaly vytvoření reportu. To je motivuje  k tomu, aby se i nadále zapojovaly do budoucích procesů reportingu a investovaly do nefinančního reportingu svůj čas.

Reporting i následné vyhodnocení se stakeholdery přispívá k důvěryhodnosti firmy

I když je celý proces přípravy zprávy o udržitelnosti podle standardů ESRS náročný, může vám nakonec přinést mnoho výhod. Kromě lepšího řízení interních procesů může zvýšit důvěru investorů a zlepšit reputaci vaší firmy na trhu. Můžete přilákat nové investice, posílit vztahy s vašimi zákazníky a zvýšit loajalitu a angažovanost vašich zaměstnanců, kteří chtějí pracovat pro odpovědnou a udržitelnou firmu.

Podle Milana Ruttnera z O2 je přínosem zavedení ESG reportingu zejména lepší zvládání požadavků akcionářů, zákazníků a dodavatelů. Reporting ESG pomáhá firmě rychle poskytovat data o udržitelnosti a také při rozhodování – například při výběru dodavatelů s ohledem na snižování uhlíkové stopy. 

Jakub Sapák z REMA Systém, kde firma začala plně integrovat ESG procesy a implementovala princip dvojí materiality do své strategie, uvádí, že jim ESG reporting pomohl posílit důvěru zákazníků a obchodních partnerů. 

Nejste v tom sami. Jak jsme psali na začátku našeho seriálu 5 kroků k ESG reportu, v roce 2025 se na reporting bude připravovat téměř dva tisíce firem, které budou své zkušenosti sdílet prostřednictvím různých platforem. Na trhu už navíc existuje několik ESG nástrojů pro vykazování udržitelnosti dle standardů ESRS, které mohou pomoci nejen s analýzou dvojí materiality a procesem sběru dat, ale pomohou také s přípravou finální zprávy o udržitelnosti. Doporučujeme však začít s přípravou včas a nastavit si správně váš vlastní rozsah reportingu, především pokud se vás ESG reporting povinně týká. 

Zdroje:

Chcete se zeptat odborníka?

Zanechte nám na sebe kontakt a my se vám ozveme

    * Prosím mějte na paměti, že naši experti vám zde rádi zodpoví dotazy obecného rázu.
    Pro konkrétní řešení problémů využijte poptávkový formulář v rubrice “Pomůžeme vám”. Děkujeme.

    Odebírat newsletter