„Zero Waste“ je koncept, který se snaží hledat cesty, jak předcházet vzniku odpadů a jak využít nebo ekologicky zpracovat vzniklé odpady, aby nekončily na skládce či ve spalovně. Cílem konceptu je celkové snížení produkovaného odpadu, maximální třídění a následná recyklace. Povinnost věnovat se třídění vyplývá i z legislativy, stanovené závazky však nejsou příliš detailní.
Společnost Lidl Česká republika se problematice životního prostředí věnuje dlouhodobě a nejinak je tomu i v otázce třídění odpadu, kde jdou cíle společnosti daleko nad rámce zákonných požadavků. Kvalitu svého přístupu k odpadovému hospodářství si společnost chtěla ověřit i nezávislou třetí stranou, certifikační společností TÜV SÜD. Ta pro ověření přístupu k nakládání s odpadem vůbec poprvé využila novou normu DIN SPEC 91436 – ZERO WASTE, která je svým zaměřením jedinečná.
Tato norma doposud není plošně užívaná, podle Pavlíny Ziman Hlavinkové, hlavní auditorky společnosti TÜV SÜD pro oblast životního prostředí, by se však v budoucnu mohla transformovat do systému známějších norem ISO. „Po auditech souvisejících s ochranou životního prostředí zaznamenáváme stále rostoucí poptávku. Částečně to vyplývá z legislativních změn, jako je tomu například v případě ověřování měření uhlíkové stopy, které bude součástí povinných ESG reportů firem. Roste ale i zájem o dobrovolné audity, jakým je právě audit nakládání s odpady. Firmy si totiž stále více uvědomují svoji spoluodpovědnost za prostředí, ve kterém žijeme a chtějí si kvalitu svého přístupu ověřit nezávislou autoritou. První aplikace „ZERO WASTE“ normy ukazuje směr pro celý trh,“ vysvětluje Pavlína Ziman Hlavinková.
Lidl je pionýrem v ekologii
Provozování maloobchodního řetězce je nutně spojeno se vznikem značného množství odpadu. V návaznosti na další kroky zaměřené na ochranu životního prostředí se společnost Lidl Česká republika rozhodla snížit objem nerecyklovatelného odpadu na maximálně 5 % celkového množství odpadu. Cílem spolupráce s auditorem bylo ověřit, zda tohoto cíle společnost dosahuje, odhalení možných nedostatků a hledání cest pro dosažení vyšší míry recyklace.
„Díky mnoha opatřením je produkce komunálního odpadu našich skladů za celý rok srovnatelná s produkcí tohoto odpadu jednoho měsíce v roce 2018, což představuje snížení o neuvěřitelných 91,62 %. Získání certifikace DIN je pro společnost Lidl významným krokem. Těší nás, že patříme mezi pionýry v této oblasti a pomáháme utvářet udržitelný odpadový management, který může být inspirací i pro ostatní odvětví v České republice. S tímto úspěchem ovšem přichází i velká odpovědnost, která nás motivuje, abychom v našich cílech nepolevovali,“ uvádí Senior konzultant společnosti Lidl Michal Vopelák.
Jak probíhal audit v praxi
Audit měl několik fází a probíhal v tříletém cyklu. V prvním období se uskutečnil certifikační audit, který následně doplnil dozorový audit. Jeho cílem nebylo jen sledování plnění podmínek certifikačního auditu, ale i sledování, zda dochází k neustálému zlepšování situace, hledání dalšího potenciálu a zkvalitňování procesu třídění na základě dříve proběhlého certifikačního auditu.
V průběhu auditu byla sesbírána data s cílem zmapovat celkové nastavení odpadového hospodářství. V této souvislosti bylo prověřováno například i nastavení smluv a kontraktů s třetími stranami a provádění auditů v rámci dodavatelského řetězce. Dalším krokem bylo i ověření úrovně znalostí zaměstnanců. Klíčovou součástí auditu byla i konkrétní kontrola třídění v rámci prodejen a logistických skladů společnosti. Pro detailní ověření nakládání s odpady byl vybrán vzorek šestnácti prodejen a dvou logistických center. Logistická centra jsou z pohledu třídění klíčová, protože zde vzniká velké množství odpadu z obalových materiálů a dále se v nich soustřeďuje odpad vzniklý v jednotlivých prodejnách.
V rámci prodejen a skladů proběhla kontrola takových aspektů jako třídění konkrétních materiálů, správné značení příslušných kontejnerů, způsob nakládání s nebezpečnými odpady, zajištění dostatečné ochrany zaměstnanců před možnými negativními vlivy odpadů na zdraví. Součástí inspekce byla i fyzická kontrola obsahu kontejnerů na nerecyklovatelný odpad, kdy bylo zjišťováno, zda se v těchto kontejnerech nenachází materiály určené k vytřídění.
Následný dozorový audit, který proběhl v roce 2023, zjistil nejen plnění podmínek certifikačního auditu, ale i další pokrok společnosti Lidl v dosahování cílů strategie „Zero Waste“. Ten se projevil například v třídění v rámci jednotlivých kategorií odpadů (například detailnější dotřiďování plastů) či v podpoře dalšího třídění zákazníky díky instalaci kontejnerů na různé druhy odpadu i v rámci veřejně přístupných částí obchodů.
„Základ našeho řešení byl založen na našich speciálních znalostech celé problematiky, a to včetně znalosti konkrétní legislativy, norem a situace v České republice z pohledu možností recyklace jednotlivých materiálů. Samozřejmostí je naše schopnost poskytnout k takto specifickému auditu odborníky s dlouholetou zkušeností s oblastí životního prostředí,“ vysvětluje Pavlína Ziman Hlavinková.
Přístup společnosti Lidl k problematice odpadů byl oceněn stupněm „Gold“, který označuje společnosti s nejvyšší kvalitou řešení problematiky.
„Strategie Zero Waste, a její ověření auditem, umožňuje společnosti Lidl minimalizovat množství produkovaného odpadu a tím snižovat náklady na jeho likvidaci s pozitivním dopadem na životní prostředí. Celý přístup k odpadům má i pozitivní přínos na ekonomiku firmy v návaznosti na minimalizaci ztrát, optimalizaci procesů a efektivnější využívání surovin. Zájem o udržitelnost roste a společnost Lidl svou strategií zaměřenou na snížení negativních dopadů na životní prostředí získává pozitivní image a reputaci,“ uzavírá Pavlína Ziman Hlavinková.