CSRD.cz se mění na Byznys a udržitelnost

Téma: Emise

Evropa zavedla uhlíkové clo pro třetí země. Co to pro firmy znamená?

Evropský mechanismus uhlíkového vyrovnávání na hranicích (CBAM) vstoupil 1. října do přechodné fáze. Představuje klíčový nástroj EU v boji proti uhlíkovým emisím a tvoří jeden z hlavních pilířů legislativního balíčku „Fit for 55“. Má vyrovnat ceny uhlíku mezi domácími a importovanými produkty. V článku vysvětlíme, jak bude CBAM fungovat, jaké změny přinese reforma evropského systému obchodování s emisními povolenkami i jaký je rozdíl mezi evropským uhlíkovým clem a systémem emisních povolenek.
Přečíst článek

Seriál „CO2 stopa“: Díl 4. – Uhlíková stopa měst a obcí

Problematiku uhlíkové stopy vnímáme především v kontextu firem, na něž přímo dopadá směrnice CSRD. Protože se Česká republika zavázala stát se do roku 2050 uhlíkově neutrální ekonomikou, může se stát, že povinnost reportovat uhlíkovou stopu budou mít i jednotlivé municipality. Vysvětlíme, proč by se města a obce měly uhlíkovou stopou zabývat a jaké to pro ně přináší výhody a příležitosti a ukážeme, kde už se obce na reporting připravují.
Přečíst článek

Seriál „CO2 stopa“: Díl 3. – Strašák jménem scope 3

Jak měřit přímé emise a kde získat informace o emisích z výroby elektřiny firmy už často vědí. Jak ale změřit emise, na které firma nemá přímý vliv? Ve třetím díle seriálu CO2 stopa vysvětlíme, jaké emise se počítají v rámci tzv. scope 3. Dozvíte se, jak postupovat, chcete-li začít měřit nepřímé emise a přidáme několik tipů, jak emise ve scope 3 účinně snižovat.
Přečíst článek

EY byla i v roce 2022 uhlíkově negativní. Do roku 2025 plánuje dosáhnout nulových emisí

Globální poradenská společnost EY si i v roce 2022 udržela status tzv. uhlíkově negativní, což zjednodušeně znamená, že kompenzuje a odstraňuje více emisí oxidu uhličitého, než kolik sama vyprodukuje. EY tohoto stavu dosáhla již druhý rok po sobě, proto věří, že se jí k roku 2025 podaří naplnit interní sedmibodový dekarbonizační plán. Ke stejnému nízkouhlíkovému přístupu aktivně motivuje i své klienty, dodavatele a obchodní partnery. Vedení společnosti považuje za největší výzvu pro nadcházející období striktní oddělení obchodního růstu od zvyšování produkce emisí.
Přečíst článek

Seriál „CO2 stopa“: Díl 1. – Nebojte se transparentně komunikovat výsledky

Pohledem z praxe v novém seriálu přiblížíme některá, možná i trochu kontroverzní, témata spojená s uhlíkovou stopou, tedy jednou z částí skládačky ESG metodiky. V úvodním díle se zaměříme na úplně první krok, který reportování uhlíkové stopy předchází. Vysvětlíme, proč by se firmy neměly bát transparentně komunikovat výsledky svého CO₂ auditu. Firmy sice často ukazují některé své aktivity v problematice omezování uhlíkové stopy, ale přesná čísla veřejně sdělit nechtějí. Bojí se totiž srovnávání s konkurencí, ačkoli často srovnávají „jablka s hruškami“. 
Přečíst článek
Odebírat newsletter