Zpět

Uhlíková stopa: Scope 3 může zahrnovat přes 90 % emisí firmy

Environmentální odpovědnost firem se neobejde bez měření uhlíkové stopy. Problém může nastat, pokud firma chce znát nejen své přímé emise, ale také ty, které spadají do tzv. Scope 3. Takové emise jsou nejobtížněji měřitelné, ale zároveň obvykle tvoří největší část uhlíkové stopy společnosti. Co je uhlíková stopa, kdo ji zanechává, jak se dělí a proč je důležité ji sledovat? Nejen to se dozvíte v našem článku. Pokud si nevíte rady s měřením uhlíkové stopy ve vaší firmě, pomoci mohou i nové semináře s odborníky z EnviTrail a Asociace udržitelného podnikání.

Autor: Kateřina Novotná, redakce

Uhlíkovou stopu se rozdělujeme na tři kategorie emisí, které jsou definovány podle toho, kde vznikají, jako Scope 1, Scope 2 a Scope 3. „Měření emisí v celém rozsahu tzv. Scope 1, 2 a 3 je klíčové, protože poskytuje ucelený přehled o celkovém dopadu společnosti na životní prostředí. Každá z těchto kategorií představuje odlišný typ emisí a zahrnuje různé zdroje, které společnost přímo či nepřímo ovlivňuje,” vysvětluje Anna Kloužková, expertka na uhlíkové audity ze společnosti EnviTrail. 

Pro každou oblast jsou důvody měření jiné:

  • Scope 1 (přímé emise společnosti): Ukazuje na bezprostřední dopad společnosti z vlastních činností jako ze spotřeby fosilních paliv pro vytápění nebo provozu firemních vozidel. Tyto emise má firma pod přímou kontrolou firmy, a proto zde může efektivněji zavádět změny pro jejich snižování (například přechod na čistší technologie).
  • Scope 2 (nepřímé emise z výroby energie): Tato kategorie se týká emisí spojených s energiemi, které firma využívá, ale neprodukuje přímo. Ačkoli jsou to emise externího dodavatele, firma může ovlivnit jejich výši změnou způsobu, jakým nakupuje energii (například přechodem na obnovitelné zdroje).
  • Scope 3 (ostatní nepřímé emise): Největší a zároveň nejobtížněji sledovatelná kategorie zahrnující emise z celého hodnotového řetězce firmy – od těžby surovin přes logistiku až po emise spojené s výrobou, používáním a likvidací produktů. Měření Scope 3 emisí poskytuje celistvý pohled na celkový dopad firmy a umožňuje identifikovat, kde mohou vznikat další významné zdroje emisí mimo přímý provoz firmy. Tímto způsobem je možné navrhovat opatření i v oblastech, které firma přímo nekontroluje, ale kde může působit nepřímo například prostřednictvím spolupráce s dodavateli.

Scope 3 obvykle představuje největší podíl emisí v mnoha firmách. „V průměru to může být až 70–90 % z celkových emisí společnosti. Měření a snižování těchto emisí je proto klíčové pro dosažení komplexní uhlíkové neutrality a pro splnění závazků v oblasti klimatu. Bez zahrnutí Scope 3 by firma mohla výrazně podhodnotit svůj skutečný dopad na životní prostředí. Podíl Scope 3 emisí se může lišit v závislosti na odvětví,” vysvětluje Kloužková. 

Výrobní firmy mohou mít vysoký podíl emisí ve Scope 3 kvůli dodavatelským řetězcům a distribuci, často přesahující 90 % celkových emisí. Technologické a služby společnosti mohou mít méně výrazný Scope 3 podíl, ale i tak může tvořit 70 % a více celkových emisí. Proto je kritické, aby firma zmapovala celý svůj hodnotový řetězec a zahrnula Scope 3 do svých strategických cílů pro snížení emisí.

Jak uhlíková stopa zapadá do ESG?

Měření uhlíkové stopy poskytuje transparentní data, jež mohou investoři, zákazníci i zaměstnanci využít při hodnocení firemní odpovědnosti. Uhlíková stopa tak představuje jedno z nejvýznamnějších kritérií environmentálního výkonu firmy. „Standardizované metody měření uhlíkové stopy jsou klíčové pro udržitelné podnikání, protože zajišťují srovnatelnost a konzistenci dat mezi firmami, což umožňuje přesné porovnání a sledování pokroku. Pro investory a zákazníky to znamená vyšší transparentnost, která jim pomáhá hodnotit environmentální odpovědnost firem,” dodává Kloužková. 

Firmám tyto metody poskytují nástroje pro identifikaci a snižování emisí, podporují strategické rozhodování a umožňují splnit legislativní požadavky. Navíc snižují regulační a reputační rizika a zvyšují konkurenceschopnost firem, které jsou vnímány jako udržitelné a odpovědné.

Uhlíková stopa představuje celkové množství skleníkových plynů, které jsou emitovány do atmosféry jako důsledek určité lidské činnosti. Zahrnuje především oxid uhličitý, ale i další plyny jako metan nebo oxid dusný. Každá činnost i my sami máme uhlíkovou stopu a existují různé přístupy k jejímu měření. Pro účely ESG reportování nás ale bude zajímat specificky především uhlíková stopa produktu a uhlíková stopa společnosti. 

  • Uhlíková stopa produktu zahrnuje emise během celého životního cyklu výrobku – od těžby surovin, přes výrobu, distribuci, používání, až po likvidaci. Například mobilní telefon může zanechat stopu od výroby materiálů až po energetické nároky na jeho recyklaci.
  • Uhlíková stopa společnosti vyjadřuje emise spojené s celkovou činností organizace. Sem patří emise z provozu kanceláří, výroby, dopravy, ale i nepřímé emise způsobené dodavateli.

O tom, kdy použít metodu měření uhlíkové stopy a kdy metodu LCA jsme psali v našem článku LCA vs. uhlíková stopa.

Proč by firmy měly měřit svou uhlíkovou stopu?

Měření uhlíkové stopy není jen otázkou dodržování legislativy, ale také konkurenční výhodou. Firmy, které transparentně vykazují své emise a snaží se je snižovat, se stávají atraktivnějšími pro partnery i zákazníky. Spotřebitelé v České republice mají ohledně udržitelného chování firem stále vyšší očekávání. Podle průzkumu agentury Ipsos se až 66 % obyvatel považuje za etické či udržitelné spotřebitele a očekává, že firmy budou jednat odpovědně. Přesto polovina Čechů uvádí, že je ochotna za udržitelné produkty připlatit, ale jde spíše o symbolický příplatek do 5 %​ ceny. 

Udržitelnost a ESG proto silně rezonují mezi firmami. „Řada z nich se připravuje na nový povinný ESG reporting dle CSRD. Reportingový rámec je široký, téma ochrany životního prostředí včetně snižování emisní zátěže (tedy tzv. uhlíkové stopy produktů a firem obecně) je jeho nedílnou součástí,“ říká Edita Šilhánová z Asociace udržitelného podnikání. „ESG reporting přinese transparentnost pro všechny skupiny tzv. stakeholderů firem včetně bank a investorů, kteří už dnes zohledňují kritéria udržitelnosti při svých strategických rozhodnutích. Do budoucna se dá očekávat, a ukazují to i zahraniční studie a trendy, že zájem finančního sektoru o to, jaký má firma dopad v oblasti udržitelnosti a jak řídí související rizika, bude jen posilovat,” dodává Šilhánová

Navíc v době, kdy se zvyšuje tlak na regulaci emisí skleníkových plynů, mohou firmy, které měří svou uhlíkovou stopu, lépe přizpůsobit své procesy a vyhnout se sankcím. Například zavedení tzv. carbon pricingu (cenového mechanismu pro uhlík) přiměje firmy s vysokou uhlíkovou stopou nést vyšší náklady a směřovat tak k investicím do nízko či bezemisních technologií. 

Chcete se o měření uhlíkové stopy dozvědět více?

Pokud vás problematika uhlíkové stopy zajímá, můžete se 24. a 30. října zúčastnit odborných seminářů, které pořádá Asociace udržitelného podnikání ve spolupráci s odborníky na uhlíkovou stopu z EnviTrail. Semináře uhlíková stopa společnosti a uhlíková stopa produktu nabídnou detailní přehled o metodách měření uhlíkové stopy a jejich integraci do podnikání. 

Co vás na kurzech čeká?  

  • Úvod do problematiky uhlíkové stopy společnosti či produktu dle GHG Protocol;
  • Dopad na klimatickou změnu jako indikátor ESG reportování;
  • Posouzení metody životního cyklu (LCA) vs. metody měření uhlíkové stopy (CFP);
  • Typický průběh auditu uhlíkové stopy a příklady z praxe; 
  • Vlastní zpracování případové studie uhlíkové stopy firmy nebo konkrétního produktu – vysvětlení a kategorizace dat, práce s emisními faktory;
  • Diskuse nad závěry případové studie a návrhy dekarbonizačních opatření.

Další informace a přihlášku na semináře najdete v kalendáři akcí:

Chcete se zeptat odborníka?

Zanechte nám na sebe kontakt a my se vám ozveme

    * Prosím mějte na paměti, že naši experti vám zde rádi zodpoví dotazy obecného rázu.
    Pro konkrétní řešení problémů využijte poptávkový formulář v rubrice “Pomůžeme vám”. Děkujeme.

    Odebírat newsletter