Sedíme na zahrádce v Riegrových sadech, kde se v létě schází stovky lidí a která nyní prochází velkými změnami. Jaká byla vaše pracovní cesta právě sem?
Moje kariéra se střídavě odehrávala na cestě mezi gastronomií a marketingem. Obojí mě baví, obojí jsem vystudoval a při každé praktické možnosti kombinoval. K tomu se přirozeně přidaly eventy, ať už koncerty nebo firemní večírky. Takže areál typu Riegrovy sady je pro mě nekonečnou možností, jak se vyřádit. Navíc jsem se narodil a celý život bydlím v těsném sousedství Riegráčů, takže jsem doma nejen profesně, ale i lokálně. Je to trochu jako z Coelhova Alchymisty, poklad ležel celou dobu za dveřmi.
Intenzivně pracujete na spuštění nového konceptu Energy Pub. V čem bude jiný než obyčejná „pivní zahrádka“?
Pivní zahrádka má dlouhou tradici a těžko udělat něco, abychom nepokazili genius loci, tvořený staletými kaštany. Přesto jsme právě na stromech založili nový projekt. Chceme přírodě pomoci, protože bez ní nebude letní oáza s přirozeným stínem fungovat. Bude to takový hub udržitelných inovací. Ve spolupráci s partnery zavádíme novinky ohledně energetického, vodního a odpadového hospodářství. Cílem je ušetřit zdroje a tím i dlouhodobé náklady.
Dále sledujeme vývoj trhu a chceme areál zatraktivnit i pro generaci Z. Společenský život a zábava je pro nás forma udržitelnosti, kterou chceme pěstovat. Duševní zdraví je velké téma.
Jak vám zaměření na udržitelnost pomohlo ve vašem byznysu?
Slibujeme si od toho efektivní hospodaření, pozitivní odezvu od zákazníků i sousedů, kterým chceme co nejvíce ulevit od hluku. Věříme, že odpovědný přístup k okolí provozu posílí naše partnerství s radnicí, protože jsme, jakožto největší pivní zahrada v Česku, významnou součástí veřejného prostoru. A nakonec jsme získali výraznou podporu od majitelky areálu, která, i díky projektu udržitelnosti, s chutí prodloužila nájemní smlouvu, což nám umožňuje větší investice, zejména v energetice.
Co byste doporučil podnikům podobného typu v rámci zachování dobrých vztahů se zákazníky i okolím?
Na prvním místě komunikaci. Pokud to myslíte dobře a nejste ignoranti, vždycky se dá nějak domluvit. Snaha se počítá a záleží na perspektivě všech stakeholderů. Důležitý je oficiální email, kam může kdokoli napsat podnět a musíte se mu věnovat, i když to není příjemné. Samostatnou kapitolou jsou sociální sítě, ale tam je většinou mnoho povyku pro nic a to spíš přecházíme. Zákazníci nakonec hlasují nohama. Buď přijdou, nebo ne. Když přijdou i sousedi, je vyhráno. My se snažíme nepodlehnout přílišné komercializaci, vizuálnímu smogu, hluku a tendenci být turistickou atrakcí. Na druhou stranu chceme být otevření světu a živé kultuře, která na toto místo patří už desítky let.
Jak měříte svůj environmentální dopad? Máte například spočítanou uhlíkovou stopu jednoho piva?
Jsme v začátcích, takže zatím měříme pouze na základě dotazníkové metody od odborných analytiků. V dotazníku odpovědnosti, který byl vytvořen v rámci projektu Neleníme, zeleníme ve spolupráci mezi firmou Kofola a společností CIRAA, jsme meziročně zaznamenali výrazný posun ze 34% na 77% plnění. Dotazník pokrývá pět hlavních oblastí zaměřených na podporu odpovědné gastronomie – odpady, voda, energie, eko výrobky a zahrady – a každé z těchto témat má přiřazenou specifickou váhu podle významnosti dopadu na životní prostředí.
Uhlíkovou stopu piva v rámci naší fázi prodeje změřenou nemáme, ale víme, že náš dodavatel Plzeňský Prazdroj je jedničkou mezi pivovary v udržitelnosti a další parametry provozu budeme měřit až v této první sezoně.
Kde hledáte pro svůj projekt inspiraci?
Můj nejoblíbenější vítr je ten ze severozápadu Evropy. Amsterdam, Londýn, ale nejvíc Kodaň. Z Dánska pochází i náš generální partner Sustainia se zkušenostmi z globálního pole reportingu, komunikace, konferencí i udělování cen. Myšlenka udržitelné hospody a šíření odpovědnosti přes český národní sport, tedy pivo, se zalíbila a po roce příprav na konci dubna otevíráme.
Stal se naopak váš koncept inspirací pro někoho dalšího?
Nevím to jistě, ale v segmentu zahradních restaurací jsou pravděpodobně v Praze místa, která náš přístup sledují, protože funguje. Například naše organizace sportovních přenosů s předprodejem byla před pěti lety novinkou, ale teď se už objevují podobné pokusy. Cílem byl komfort a bezpečnost pro návštěvníky, což je také forma udržitelnosti. My jsme ale zase o pár kroků napřed s programem a letos to bude opravdu velké a na obhajobu zlata se moc těšíme!
Co se týká inspirace udržitelností, na to je zatím brzy, ale doufám, že se vlna zvedne, protože i to je jeden z našich cílů. Hospody v posledních letech dost trpí, tak se jim taková změna musí vyplatit. Pak do toho půjdou.
Energy Pub se pro veřejnost otevírá 24. dubna 2025!
David Salomon
Spoluzakladatel konceptu PARK Riegrovy sady a autor projektu ENERGY PUB Riegrovy sady. Vystudoval komunikaci a provoz restaurací. Pořádal řadu koncertů a festivalů. Žije střídavě v Praze a na Křivoklátsku, kde se může aktivně věnovat triatlonu a trénovat na závody Ironman, kterých již šest úspěšně dokončil. Nejraději jezdí vlakem, ale mezi jeho zvláštní schopnosti patří naskládat rodinu se třemi dětmi a psy do Fiata 500.