Zpět

Tomáš Svoboda: Klíčem k pochopení udržitelnosti jsou dobré příklady

Tomáš Svoboda, český podnikatel, investor a mentor, začal svoje podnikání nezvykle v jihovýchodní Asii. Ve Vietnamu strávil šest let a dokázal zde vybudovat úspěšnou firmu, získat ocenění zaměstnavatele a pomohl českým i globálním firmám vstupovat na asijské trhy. Dnes se svou firmou Sustainova propojuje ESG odborníky s firmami a podporuje firmy v udržitelném a ziskovém podnikání. Klíčem k pochopení důležitosti tématu udržitelnosti ve firmách jsou podle Tomáše Svobody informace a dobré příklady. I proto přivezl do Evropy film Beyond Zero, který ukazuje, že i velká a úspěšná firma může být udržitelná.

Autor: Kateřina Novotná, šéfredaktorka CSRD.cz

Velkou část pracovního života jste strávil v jihovýchodní Asii, kde jste mimo jiné založil firmu. Dnes jste zpět v Česku a věnujete se udržitelnému podnikání. Jak celý váš podnikatelský příběh z Vietnamu začal? 

Tomáš Svoboda: Cesta do Vietnamu pro mě začala jako kariérní příležitost a skončila hlubokou změnou mého pohledu na svět. Získal jsem globální perspektivu, která mi dovolila lépe chápat různé kulturní a obchodní přístupy. 

Je rozdíl mezi krátkodobým pobytem a životem v zahraničí. Když jedete do cizí země jako turista, setkáte se s přívětivostí a pohostinností. Ale skutečné výzvy přicházejí, když v té zemi začnete pracovat nebo podnikat.

O jaké výzvy například jde?

Musíte se adaptovat na odlišné chování a pracovní mentalitu místních lidí. V Evropě máme konzervativnější přístup, zatímco v Asii je loajalita nízká a lidé jsou často motivováni krátkodobými zisky. Když se naší firmě začalo dařit, zaměstnanci často žádali o zvýšení platu jen proto, že viděli náš úspěch. Byly případy, kdy kvůli nepatrně vyšší finanční nabídce od konkurence zaměstnanci odešli. Někteří později litovali, protože kultura v nových firmách nebyla tak přívětivá.

Naučil jsem se, že klíčem k úspěchu je pracovat s lidmi, kteří mají mezinárodní zkušenosti. Zaměstnával jsem především ty, kteří studovali nebo pracovali v zahraničí. Tito lidé měli podobný pohled na svět a byli schopni komunikovat anglicky, což usnadňovalo spolupráci. Lokální zaměstnance jsme začali nabírat, až když jsme měli pevnou organizační strukturu.

Po čase se situace stabilizovala. Ti, kteří s námi zůstali od začátku, se kariérně i finančně hodně posunuli. Dokonce jsme získali ocenění „Great Place To Work®“.

Mnoho českých podnikatelů si nedokáže představit otevření nového trhu mimo Evropu. Naproti tomu, Asiaté jsou velmi adaptabilní a rychle se učí. Vidí příležitost a jdou do toho. Navíc jsou flexibilnější v přizpůsobování se novým legislativním požadavkům.

Co tedy vnímáte jako hlavní rozdíly mezi podnikáním v Čechách a ve Vietnamu?

Ve Vietnamu lidé třeba vyžadují jistotu minimální mzdy. Než jsem začal podnikat, byl jsem zaměstnaný ve startupu v oblasti financí. Naše firma nabízela provizní systém, což se ukázalo jako neudržitelné. Zaměstnanci často odcházeli ke konkurenci, která nabízela sice základní, ale jistý plat. Je to dáno i rodinnou situací, Vietnamci často živí několik generací a jistota je pro ně extrémně důležitá. 

Když se vracím do Čech, cítím se tady trochu jako v konzervě. Procesy tady trvají déle a budování osobních vztahů je náročnější. Mnoho českých podnikatelů si nedokáže představit otevření nového trhu mimo Evropu. Naproti tomu, Asiaté jsou velmi adaptabilní a rychle se učí. Vidí příležitost a jdou do toho. Navíc jsou flexibilnější v přizpůsobování se novým legislativním požadavkům. Přesto jsem vděčný za zahraniční zkušenosti, které mi umožnily vidět svět a podnikání z jiné perspektivy.

Kdy padlo rozhodnutí pustit se v Asii do podnikání na vlastní pěst? 

Když jsem odešel od svého zaměstnavatele na konci roku 2017, chtěl jsem dělat věci, kterým věřím a implementovat je. Nechtěl jsem, aby mi někdo říkal, co mám dělat. V roce 2018 jsem proto začal podnikat a rozjel několik projektů. Jedním z nich byl startup, se kterým jsme se dostali do top čtyř v jednom akcelerátoru. 

Rozhodl jsem se ale věnovat veškerou energii konzultační firmě, kterou jsem začal budovat na začátku roku 2019. Firma se rozvíjela dobře a tři roky poté jsme ji prodali skrze strategickou akvizici singapurské skupině. Od té doby jsem exekutivně mimo firmu a rozjíždím nový projekt, na kterém pracuji od začátku minulého roku. 

Byla jedním z důvodů, proč jste se rozhodl podnikat, v Asii i menší administrativní zátěž?

Ne, pro mě to bylo spíše o tom, že jsem viděl, jak rychle roste ekonomika ve Vietnamu. Bydlel jsem v jedné apartmánové budově, která se během osmi měsíců zreplikovala desetkrát. A za další rok tady vyrostla 72 podlažní budova, největší v jihovýchodní Asii. Bylo fascinující sledovat, jak se všechno rozvíjí. Také jsem viděl mnoho cizinců, kteří tam přicházeli podnikat. Proto mi dávalo smysl otevřít firmu a pomáhat ostatním expandovat do Vietnamu. Takto již český kamarád budoval podnikání v Indonésii, tak jsme spojili síly.

Moje první idea byla, že strávím ve Vietnamu rok a půl, pomohu vybudovat startup a vrátím se zpátky. A stalo se z toho šest let. Nedokázal jsem si představit, že bych se vrátil zpátky a musel hledat práci v Čechách. Navíc jsem ve Vietnamu viděl obrovský potenciál, který jsem chtěl využít. 

Lego otevřelo první udržitelnou továrnu právě ve Vietnamu. Firmy se rychle adaptují a začínají implementovat udržitelné praktiky. Je to hlavně o tom, že se učí od těch nejlepších a snaží se to aplikovat ve svých podmínkách.

Jak je ve Vietnamu vnímána udržitelnost?

Ve Vietnamu, stejně jako v jiných částech Asie, je udržitelnost stále nový koncept. Mnoho firem se inspiruje v zahraničí, hlavně v Evropě a Americe. Například Lego otevřelo první udržitelnou továrnu právě ve Vietnamu. Firmy se rychle adaptují a začínají implementovat udržitelné praktiky. Je to hlavně o tom, že se učí od těch nejlepších a snaží se to aplikovat ve svých podmínkách. 

Startupová scéna je například velmi silná a připomíná entusiasmus Silicon Valley. Mnoho nových startupů se orientuje na udržitelná řešení, například snižování množství odpadu (především plastů), dopravu a mobilitu, chytrá města či výrobu udržitelných obalů. Ve Vietnamu také vzniká první národní centrum pro udržitelnost, které propojuje sociálně a ekologicky orientované podniky, podnikatele a politiky. Cílem je  naplnit potenciál Vietnamu jako regionálního lídra v udržitelnosti. Ředitel projektu Tom Bosschaert je můj kamarád a v rámci udržitelnosti spolupracujeme. Podobný projekt udržitelného centra už funguje v Utrechtu. 

Před časem jste se ale do Česka přeci jen vrátil a založil firmu Sustainova, která má udržitelnost ve svém DNA. Čím se zabýváte? 

Naše firma má globální dosah. Vytváříme platformu pro sdílení řešení a specializovaných odborníků, které propojujeme s firmami. Díky mým zkušenostem poskytujeme konzultace i pro vstup na nové trhy. Pomáháme firmám hlavně zorientovat se v problematice udržitelnosti  a správně ji uchopit. Na základě analýzy jejich potřeb pak vybíráme anebo hledáme správné odborníky, kteří jim danou službu doručí. 

Například jsme propojili brněnskou firmu ASIO specializující se na vodní hospodářství s distributorem v Asii, který jejich technologie pro šetření vodou přidává do portfolia a nabízí svým zákazníkům. Jedné české textilní firmě jsme zase našli mezinárodní tým odborníků, který jim pomáhá analyzovat celý dodavatelský řetězec v Asii.

Firmy se udržitelností budou muset zabývat — aby byly konkurenceschopné a neumřely. Zároveň to od nich budou vyžadovat i zákazníci a někteří to žádají už dnes. Film Beyond Zero ukazuje cestu úspěšného modelu.

Jak vypadá váš model spolupráce s firmami?

Prvně je důležité zjistit jejich potřeby. Pokud firmy s ESG teprve začínají, provedeme je celou cestou, vysvětlíme, kde začít. Zjistíme jejich aktuální stav, cíle a potenciál, identifikujeme projekty a následně pro ně doporučíme nejvhodnější experty a dodavatele, kteří mají zkušenosti v jejich oboru anebo z dané lokality. Naše platforma umožňuje firmám najít správné odborníky a my garantujeme transparentní kvalitu služeb. Již pomáháme mnoha českým i mezinárodním firmám. 

Firmy, které již ESG intenzivně řeší interně, nás využívají pro doporučení vhodných expertů, dodavatelů a vzdělávacího obsahu, které lokálně nemohou najít, například kvůli nedostatku zkušeností nebo v rámci svého oboru podnikání. Díky tomu, že spolupracujeme již s více než 2 500 experty z celého světa, firmám pravidelně přinášíme dobré příklady z praxe u firem, které podnikají ve stejném oboru.

Naším cílem je stát se hlavním rozcestníkem a prvním místem pro udržitelnost. Zatím se zaměřujeme na propojování – budování mostů mezi firmami a experty. Chceme, aby firmy měly přístup ke všem potřebným informacím a mohly se inspirovat úspěšnými příklady z celého světa.

Vraťme se ale k udržitelnosti. Vnímáte, že firmy stále nemají jasno v základních pojmech jako CSRD a ESG?

Ano, základní pojmy si stále ujasňují. Pracujeme na aktualizaci našich materiálů, abychom vysvětlili technické detaily více do hloubky a poskytli aktuálnější odkazy. Ale kromě toho je důležité přinášet sem zkušenosti ze světa a ukazovat, co je možné. O to se snaží i naše iniciativa – otevírat tato témata a ukazovat, že nejsme jediní, kdo to dělá. Skvělou ukázkou je Beyond Zero, dokument o americké firmě Interface, která se vydala cestou udržitelnosti už v devadesátých letech. 

V březnu jsme v rámci Impact Day promítali film Beyond Zero v Londýně. V publiku bylo asi 230 podnikatelů. Promítli jsme film, měli panelovou debatu a publikum bylo nadšené. Dostal jsem hromadu zpráv, že chtějí film promítat svým zaměstnancům a hlavně implementovat do svých firem, co viděli. 

Můžete Beyond Zero přiblížit našim čtenářům? 

Beyond Zero je fascinující projekt. Jsme jeho regionálním partnerem v Evropě a Jihovýchodní Asii a snažíme se ho více dostat do povědomí. Film jsme přeložili i do češtiny a chceme ho promítat, aby lidé viděli, jaké možnosti v udržitelnosti firem vůbec existují. Pokud jsou firmy skeptické a udržitelnost je podle nich hloupost, je to obvykle proto, že nemají dostatek informací nebo dat.

Firmy se ale udržitelností budou muset zabývat — aby byly konkurenceschopné a neumřely. Zároveň to od nich budou vyžadovat i zákazníci a někteří to žádají už dnes. Beyond Zero ukazuje cestu úspěšného modelu. Interface je obrovská a úspěšná firma, a tím vlastně dokazuje, že stejnou cestou může jít jakákoliv jiná společnost. A protože s udržitelností začali už v roce 1994, mohou svůj příběh vyprávět. Jsou průkopníky. 

V březnu jsme v rámci Impact Day promítali film Beyond Zero v Londýně. V publiku bylo asi 230 podnikatelů a schválně jsem se na úvod zeptal, kdo z nich zná Patagonii, průkopníka na poli firemní udržitelnosti. Přihlásili se všichni. O Interface naopak lidé nic neví. Pak jsme promítli film, měli panelovou debatu a publikum bylo nadšené. Dostal jsem hromadu zpráv, že chtějí film promítat svým zaměstnancům a hlavně implementovat do svých firem, co viděli. 

Kde lidé Beyond Zero uvidí? 

Českou premiéru Beyond Zero uvedeme ve spolupráci s Asociací udržitelného podnikání už 20. června v Praze v kině Přítomnost. Promítání je neveřejné, ale spustili jsme soutěž o lístky pro čtenáře CSRD.cz a Ekonews. Do budoucna plánujeme dokonce i promítání ve Vietnamu. 

Celý tenhle příběh je revoluční v tom, že Interface je na 100 % udržitelná firma s minimální uhlíkovou stopou, která se zároveň stala „lovebrandem“ pro své korporátní klienty a globálním lídrem. Velké firmy typu Nike nebo Google se u nich inspirují, protože v tom vidí ekonomický přínos. Není to jen o tom splňovat reporty, ale je to i dobrá byznysová cesta a obrovská ekonomická výhoda. 

O vstup na promítání firmu Beyond Zero 20. června v Praze můžete soutěžit zde.

Tomáš Svoboda je český podnikatel s úspěšným exitem firmy v Jihovýchodní Asii, investor a mentor. Spoluzakladatel globální platformy Sustainova. Člen několika globálních skupin jako VOYAGERS, Bridge for Billions a Entrepreneurs organization, ve které zároveň působí jako globální Champion Sustainability & Impact pro více než 18 000 podnikatelů a spoluorganizuje globální konference v různých zemích světa jako Impact Day v Londýně nebo EO United Nations Summit v NYC. V roce 2024 byl zároveň vybrán do 3-letého Entrepreneurial Masters Program na Massachusetts Institute of Technology, který vybírá každý rok pouze 68 podnikatelů z celého světa.

Chcete se zeptat odborníka?

Zanechte nám na sebe kontakt a my se vám ozveme

    * Prosím mějte na paměti, že naši experti vám zde rádi zodpoví dotazy obecného rázu.
    Pro konkrétní řešení problémů využijte poptávkový formulář v rubrice “Pomůžeme vám”. Děkujeme.

    Odebírat newsletter