Zpět

Nejčastější ESG nástroje českých firem? Papír, tužka a Excel

Přestože 35 % firem již začalo sbírat a zpracovávat ESG data, mnohé jsou teprve na počátku cesty. Mezi hlavní témata se zatím řadí strategie, nastavení procesů a sběr relevantních dat. Podle nedávného průzkumu společnosti Adastra, zahrnujícího ESG a manažery udržitelnosti a CFOs, je digitalizace ESG dat nezbytná pro efektivní rozhodování, plánování a predikce v podnikání. ESG reporting přitom mezi firmami napříč sektory není vnímán jako jednorázová záležitost. Naopak se na něj nahlíží jako na příležitost a konkurenční výhodu. Velká část z firem však upozorňuje , že na trhu chybí příklady dobré praxe a návody, jak problematiku ESG řešit.

Autor: Adastra

ESG není jen jednorázovým povinným reportingem. Shodují se na tom ESG a manažeři udržitelnosti a CFOs velkých českých firem, kteří se zúčastnili dotazníkového šetření společnosti Adastra. 

Respondenti dotazníku byli z řad firem napříč českým trhem s největším zastoupením výrobních podniků (20 %), dále pak firem z oblasti IT a telekomunikací (12 %), energetiky a utility (9 %) a firem z finančního sektoru (9 %). Celkem 32 % dotazovaných pochází z jiného sektoru,například maloobchodu nebo poradenství. 

O ESG friendly firmy je stále větší zájem

ESG data mohou pomoci managementu firem ke snadnějšímu rozhodování, plánování a predikcím. „Firmy, které s jejich sběrem už začaly, mají velký náskok. Bez kvalitních a spolehlivých dat se totiž ani byznys, ani povinná ESG agenda do budoucna dělat nedá,“ vysvětluje Radim Petratur, ESG competency lead, jenž téma digitalizace ESG dat v Adastře zastřešuje. Podle něj by se firmy měly na ESG začít dívat jako na konkurenční výhodu, která pomůže nastartovat nový byznys. 

O „ESG friendly“ firmy je totiž čím dál větší zájem. „Ačkoli se zatím může zdát, že povinné ESG reporting platí jen pro vybrané firmy, brzy se bez něj neobejdou ani ty středně velké, či dokonce menší. Jednak vejde v platnost evropská legislativa, čímž se rozšíří portfolio firem s povinností reportovat. Druhak i menší firmy jsou dodavateli větších. A ty to po nich budou brzy požadovat,“ podotýká Petratur a upozorňuje také na to, že se evropské normy postupně dotknou celosvětového byznysu. „Evropské firmy mají dodavatele po celém světě. Ti se budou muset regulacím také přizpůsobit. Pokud tak neučiní, začne se v jejich případě vycházet z nejhoršího možného ESG skóringu a jejich evropské odběratele to dostane do nevýhody a poohlédnou se po jiných dodavatelích.“

 

 

České firmy jsou v digitalizaci ESG dat na začátku

Jak to s českými firmami a digitalizací ESG dat vlastně vypadá? Podle výsledků průzkumu si velké české firmy uvědomují, že ESG reporting není jen jednorázovou záležitostí, ale že naopak budou muset ESG agendu řešit. „Celkem 35 % firem přiznává, že se sběrem a zpracováním ESG dat už začaly. Používají například online dashboardy, kalkulace, data sdílejí uvnitř firmy i ven svým dodavatelům. Zároveň ale dodávají, že se zatím nejedná o kontinuální činnost. Jsou na úplném začátku,“ říká Radim Petratur. 

Celkem 24 % firem se na kontinuální sběr ESG dat chystá v průběhu tohoto roku, dalších 12 % plánuje začít v roce 2025. Až 29 % uvádí, že ESG reporting řeší, ale ne na úrovni dat, nýbrž jako regulační povinnost a digitalizaci ESG dat zatím neplánují.

O tom, že jsou české firmy s digitalizací ESG dat v úplném začátku, svědčí i fakt, že většina z těch, které budou povinně reportovat už od roku 2025 nebo 2026, se nachází teprve ve fázi přípravy strategie a zatím neví, co od digitalizace očekávat. 

Firmy si budou muset udělat v ESG datech pořádek

Firmy, které digitalizaci plánují nebo už s ní začaly, nejvíce očekávají automatizaci a vyšší efektivitu sběru ESG dat. Chtějí mít všechna data na jednom místě – získat tak tzv. jedno místo pravdy. Proč? „Protože pro ně bude jednodušší data sdílet. A to nejen uvnitř firmy, například dalším oddělením či managementu, ale i směrem k dodavatelsko-odběratelskému řetězci,“ vysvětluje Radim Petratur. 

Výsledky průzkumu mimo jiné poukazují na průběžné sledování plnění KPI, jež se stává pro firmy klíčovým. Od digitalizace ESG očekávají, že bude vždy plně v souladu s právním rámcem a zjednoduší automatické generování povinných ESG reportů. 

„Nakonec budou hrát roli data. Protože nemalá část toho, co budou firmy vykazovat, jsou právě data. Jejich automatizovaný kontinuální sběr a digitalizace by měl být tedy krokem nula. Reporty, vizualizace, analytika – to vše může přijít až tehdy, kdy si firmy udělají v datech pořádek,“ říká Radim Petratur.

Nevíme, co nevíme. Na trhu chybí best practice

 „Firmy se shodují, že v souvislosti s ESG agendou zatím na trhu chybí jasný návod, jak na to. Nevíme, co nevíme. Snažíme se definovat priority, dopad ESG na byznys i identifikovat zdroje,“ říkají firmy. 

Mezi další výzvy, kterým firmy v tuto chvíli čelí, patří:

  • Sběr, analýza a vyhodnocení dat
  • Motivace managementu a kolegů napříč firmou
  • Koordinace týmu

Před rokem se většina firem shodovala, že pro měření ESG cílů nevyužívá žádné specializované softwarové nástroje. V tomto směru se situace nijak zvlášť neposunula.

Firmy už vědí, že data jsou základ a musí si v nich udělat pořádek. Na kvalitní data governance pak navazují specializované ESG nástroje, jejichž chvíle teprve přijde. „Jak jsme očekávali, celkem 47 % firem zatím žádný specializovaný software nevyužívá. Data mají různě po firmě a jak sami říkají, jejich nejčastějšími nástroji jsou papír a tužka,“ popisuje Radim Petratur.

Celkem 40 % firem se stále spoléhá na Excel, 9 % využívá specializované databáze pro sběr ESG dat. „Jen 4 % firem mají v tuto chvíli specializovaný ESG software. Na trhu už existuje řada dobrých řešení, firmy se bez nich v blízké budoucnosti neobejdou,“ dodává Radim Petratur.

Chcete se zeptat odborníka?

Zanechte nám na sebe kontakt a my se vám ozveme

    * Prosím mějte na paměti, že naši experti vám zde rádi zodpoví dotazy obecného rázu.
    Pro konkrétní řešení problémů využijte poptávkový formulář v rubrice “Pomůžeme vám”. Děkujeme.

    Odebírat newsletter