Dopady pandemie ani válka na Ukrajině nezbrzdily plány EU v oblasti udržitelného rozvoje. Ačkoliv firmy nyní nejsou v ideální situaci, Evropa je přesvědčená, že není na co čekat a musíme přepřahat na zelenější budoucnost. Svaz průmyslu mezi stovkou průmyslových firem zmapoval, jak jsou na nové povinnosti připraveny.
Průzkum ukázal, že 87 % dotázaných se udržitelnosti aktivně věnuje. Navíc více než 40 % z nich byly podniky do 250 zaměstnanců, které se zatím nebudou muset věnovat finančnímu reportingu. Více než 70 % oslovených firem má povědomí o chystané legislativě Evropskou komisí, která zpřísní pravidla pro transparentnost, rozsah a detail podávaných zpráv ze strany podniků z oblasti udržitelnosti pro firmy s více než 250 zaměstnanci. A pravděpodobně i díky tomu stejný počet podniků udržitelnost vnímá komplexně ve všech třech pilířích – environmentálním, ekonomickém a sociálním.
Mezi lídry v udržitelnosti patří například Plzeňský Prazdroj, který na ní postavili celou firemní filozofii a integrují ji do všech procesů. „Podnikat udržitelně, šetřit přírodní zdroje a snižovat uhlíkovou stopu, to jsou klíčové parametry nejen pro úspěch jakékoliv firmy, ale i celé společnosti a planety. Děláme to dlouhodobě a s jasnými cíli, ať už jde o uhlíkovou neutralitu, které chceme ve výrobě dosáhnout do roku 2030, snižování spotřeby vody a energií nebo maximální recyklaci a znovu využívání našich obalů,“ říká Dragoș Constantinescu, generální ředitel Plzeňského Prazdroje.
Velké firmy jdou příkladem
Pro velké podniky začnou od příštího roku platit pravidla pro nefinanční reporting. Není tedy překvapivé, že drtivá většina firem, která má vypracovanou strategii a cíle udržitelnosti (63 %) jsou právě velké firmy a pravidelně s nimi seznamují také své zaměstnance.
Jasnou strategii má například automobilka ŠKODA AUTO. Během jedné dekády plánuje všechny své závody v České republice proměnit na uhlíkově neutrální. Už od roku 2020 je uhlíkově neutrální závod na výrobu komponentů ve Vrchlabí, transformace čeká také Mladou Boleslav a Kvasiny.
Kromě velkých energetických projektů chystá také změnu ve využívání recyklovaných materiálů, větší užití by měly najít přímo ve výrobě nových aut. „Už dnes vyrábíme potahy sedadel utkané z nití vyrobených z PET lahví. Na každý elektromobil Enyaq připadá zhruba tisíc plastových lahví,“ říká Karsten Schnake, člen představenstva Škody Auto za oblast nákupu. Perličkou jsou pak například plány na využití kávy. Škoda se chystá zaměřit na produkci kávy, kdy slupky použije ve výrobě k vyčinění kůže a kávu pak nabídne svým zaměstnancům.
10 důvodů proč se věnovat udržitelnosti
Podniky se nejčastěji udržitelnosti věnují z vlastního přesvědčení. Velmi vysoko ale hodnotily i zajištění konkurenceschopnosti a udržení nákladů, snahu zvýšit svoji atraktivitu u zákazníků a obchodních partnerů nebo být lepší zaměstnavatel. Mezi důvody ale nechybí ani politika mateřské společnosti nebo plánovaná evropská regulace.
Firmám plány na cestě k udržitelnosti často komplikuje, že musí počítat mnohdy i s několika neznámými. Například Třinecké železárny startují Integrovaný transformační projekt Green Werk. Jeho cílem je další snížení emisí, které by podle propočtů měly klesnout do roku 2030 o více než polovinu. V přípravě mají pak například i částečný přechod na technologii moderní elektrické obloukové pece a produkci oceli zejména ze šrotu, který má právě kvůli zatím nejasným podmínkám nejistou budoucnost.
„Připravujeme potřebné kroky k tomu, abychom mohli do výrobního toku zapracovat vyšší podíl šrotu. Otevřeně je však potřeba říct, že k tomu bude nezbytná jasná politika Evropské unie v oblasti obchodu se šrotem a také dostatek energie z obnovitelných zdrojů,“ potvrzuje generální ředitel Jan Czudek. Za předpokladu, že šrotu bude na trhu nedostatek a nebudou zajištěny stabilní dodávky zelené energie, projekt podle něj přestává dávat s ohledem na emise CO2 smysl.
Firmy volají po osvětě
Podniky nad 250 zaměstnanců, které budou muset plnit finanční reporting, většinou ví, co od směrnice CSRD očekávat. Nejvíce by uvítaly sdílení novinek a aktuálních informací, pomoc v oblasti prosazování a hájení zájmů na národní, evropské a globální úrovni, redukci administrativy, ale i sdílení příkladů dobré praxe, které poslouží jako zdroj inspirace. Svaz průmyslu je připraven právě takový servis svým členům poskytovat.